Skladování, montáž a použití

Pružina do bubínku lyžařského vleku je svým charakterem vyměnitelným náhradním dílem. Je vyrobena z kvalitní pružinové oceli ověřenou technologií tak, aby dlouhodobě sloužila ke spokojenosti provozovatele. Bezporuchová funkce pružiny je podmíněna splněním některých významných montážních a provozních podmínek, jejichž nedodržení může mít za následek snížení obvyklé životnosti pružiny (min. 2 roky, resp. 25.000 zdvihů).

Doprava a skladování

Pružina musí být přepravována a skladována tak, aby nedošlo k jejímu navlhnutí a následnému zrezivění. Pokud je pružina narezivělá, významně to ovlivňuje třecí poměry během provozu při jejím navíjení a odvíjení, což se pak projevuje zvýšeným mechanickým namáháním a následně snížením její životnosti.

Montáž pružiny

Před montáží pružiny je třeba zkontrolovat, zda nedošlo k jejímu narezivění během dopravy a skladování. Musí být namontována tak, aby během montáže nedošlo k jejímu mechanickému poškození. Při montáži je třeba dodržet skladbu celého zařízení bubínku tak, jak bylo konstruováno (upínací třmen, podkladové plechy na vnějším konci apod.) a všechny šroubové spoje při montáži řádně dotáhnout.

Mazání pružiny

Bubínek lyžařského vleku je zařízení, které průběžně pracuje za velmi náročných klimatických podmínek. K mazání pružiny je proto třeba používat správných maziv, nejlépe podle doporučení výrobce bubínku. V poslední době se provozovatelům velmi dobře osvědčuje mazivo Viscogen KL 300 Spray od firmy Castrol.

Předepsaná délka tažné šňůry unášeče

Namáhání pružiny zásadním způsobem ovlivňuje správná délka tažné šňůry unašeče. Proto dbejte pokynů výrobce bubínku a celého zařízení vleku, používejte jimi předepsaného průměru a délky šňůry.

Správná funkce brzdy bubínku

Namáhání pružiny během provozu podstatně ovlivňuje i správná funkce a seřízení brzdy bubínku. Pokud není brzda správně seřízena, zvyšuje se především dynamické namáhání středové části pružiny a v podstatně kratším intervalu tam pružina praská.

Únava pružiny

Přes veškerou péči při výrobě, montáži i během provozu dochází časem k únavě materiálu pružiny. Zpravidla se to projeví tím, že v relativně krátké době dojde k prasknutí několika kusů za sebou. V tom případě se doporučuje během letní odstávky vyměnit jednorázově všechny pružiny na celém vleku, protože oprava unavených pružin zkracováním je většinou velmi nerentabilní. Se zkráceným intervalem výměny unavených pružin je nutno počítat zejména u kratších vleků, kde dochází k rychlejšímu náběhu počtu provozních zdvihů pružiny.

V Chrudimi, leden 2008

Vypracoval: Ing. Pavel Sodomka

Back to Top